Imunoplex
Tinkture
Imamo 82 gostiju na mreži
So u ishrani
So u ishrani

Reč “so“ potiče od latinskog “salus” i označava zdravlje. Već vekovima so se koristi kao konzervans. Koliko je bila cenjena, potvrđuje i činjenica da su u jednom periodu rimski vojnici, umesto plate, dobijali određenu količinu soli.

So bi trebalo vrlo štedljivo koristiti. So ili natrijum-hlorid (NaCl) je neorganski mineral, što znači da ga ne može iskoristiti ni jedna ćelija našeg organizma. NaCl zapravo iritira želudac, nesvarljiv je i ometa varenje druge hrane. Najpoznatije štetno dejstvo soli je njena tendencija da poveća krvni pritisak, naročito kod osoba koje su već sklone povišenom krvnom pritisku. So bi trebalo smanjiti, naročito u ishrani bolesnika - srčanih, bubrežnih i onih koji imaju problema sa jetrom, želucem i gojaznošću. Natrijumove soli su prisutne u voću i povrću, kao što su: paradajz, celer, spanać, špargla, rotkvice, repa, šargarepa, kupus, jagode i u mnogim drugim. Natrijum u našu hranu dospeva na tri načina:         

- prirodno je već prisutan u hrani.                                

- dodaje se u hranu tokom procesa rafinisanja,

- dodaje se u hranu tokom kuvanja i serviranja.

Stona so se sastoji od 40 % natrijuma i 60 % hlorida. Natrijum je odgovoran za zadržavanje tečnosti u tkivima kod osoba sa nekim vrstama oboljenja srca, jetre i bubrega. Natrijum je u stvari mineral neophodan našem telu. On pomaže da se održi odgovarajuća ravnoteža vode u organizmu, potpomaže kontrakciju mišića, doprinosi dobrom funkcionisanju nervnog sistema, održava balans kiselina u krvi i urinu, a takođe potpomaže apsorpciju hranljivih sastojaka kroz ćelijske membrane. Preporučena dnevna doza soli kreće se između 3 i 8 g, ili 1100-3300 mg natrijuma, a prosečan dnevni unos soli od 6 do 17 g, ili 2300-6900 mg natrijuma. Jedna kafena kašičica soli sadrži oko 2000 miligrama natrijuma.

Kako smanjiti unos Natrijuma?

Evo nekoliko predloga kako da smanjite unos natrijuma?

 

  • prepolovite količinu soli koju dodajete tokom kuvanja.

  • izbegavajte ili ograničite hranu kao što su grickalice, industrijski salatni sosovi, kečap, soja sos.

  • neposredno pre jela isperite usoljenu hranu: masline, kiseli kupus. 

 jedite sveže voće i povrće kad god je moguće jer konzervirano sadrži daleko više natrijuma. Umesto konzervisanog povrća, opredelite se za neslano zamrznuto povrće

  • smanjite kupovinu i konzumiranje gotovih jela.

  • prilikom kupovine hrane, obratite pažnju na njen sastav.

Najčešće korišćeni dodaci koji sadrže natrijum su:

  1. stona so (natrijum-hlorid),
  2. mononatrijum-glutaminat (MSG),

  3. razni aditivi za peciva.

NAPOMENA: . Zamenite običnu so morskom solju, ali i nju koristite štedljivo. Morska so sadrži istu količinu natrijuma i hlora kao i obična. Mada morska so sadrži određene korisne materije, ona može naneti štetu vašem krvnom pritisku baš kao i obična so.

 

                                                                                                                         Emeli Dožić

 

 

 

 

 

 
FacebookMySpaceTwitterDiggStumbleuponGoogle BookmarksLinkedin

Najnovije Vesti

Popularne Teme

Dobrodosli na Eden.rs

 

Copyright © 2010 Eden. All Rights Reserved.
Design: Minerva Plus!.