Imunoplex
Tinkture
Imamo 36 gostiju na mreži
Put ka zdravlju
Put ka zdravlju

Brojni faktori utiču na naše zdravstveno stanje. Na mnoge nismo u mogućnosti da utičemo. Ipak, ponešto zavisi i od nas. Činioci na koje svakako možemo uticati su: pravilna ishrana, obilna upotreba vode, umerenost, sunčeva svetlost, adekvatan odmor, san, svež vazduh, pravilan odgovor na stres, redovna fizička aktivnost, vera i nada.  Neophodne promene mogu izgledati radikalne, utoliko pre što se ovakav način ishrane preporučuje ne kao kratkotrajna dijeta, već kao način ishrane koji će biti sastavni deo života svakog ko ceni život i zdravlje. Možete se opredeliti i za povremeno praktikovanje ovakvog načina ishrane, ili da iskoristite samo neke savete, ali u tom slučaju ne treba očekivati previše jer kratkotrajne promene ne mogu eliminisati štetan uticaj dugogodišnjih loših prehrambenih navika. Želim da vas podstaknem na sastavljanje novog menija – iskoračite smelo, bez straha da ćete jesti bljutavu i neukusnu hranu. Ne plašite se, vaša čula će i dalje imati priliku da uživaju.

NAVIKE KOJIH SE TREBA OSLOBODITI

Ako želite da sačuvate ili poboljšate svoje zdravlje uložite napor da se oslobodite sledećih štetnih navika:

Konzumiranja štetnih napitaka i cigareta – Izostaviti napitke sa kofeinom, kao i alkoholna i bezalkoholna gazirana pića. Konzumiranje kafe povezuje se sa nastankom raka, naročito mokraćnog mehura, kao i pojave čvorića u dojkama što kod žena može biti najava kancera.

Nedovoljnog unosa vode – Važno je piti dovoljno vode. Količina koju treba uneti zavisi od starosti, temperature i fizičke aktivnosti. Preporučuje se konzumiranje 6-8 čaša vode (1600ml vode).

U slučaju visokih temperatura, u letnjim mesecima, treba piti više vode, oko 2 litre. Opširnije o značaju unosa vode čitati u knjizi "Hej čoveče šta to piješ?"

Uzimanja hrane između glavnih obroka – Preporučuju se redovni obroci, tri glavna obroka dnevno, osim ako ste dete, dijabetičar ili imate neki drugi zdravstveni problem kod kojeg se preporučuju manji, a češći obroci. Doručak je najvažniji obrok i ne treba ga izostavljati, dok večeru možete. Poželjno je da razmak između obraka bude pet sati. Između obroka najbolje je piti vodu. Jedino voda neće pokrenuti proces varenja, te će želudac imati priliku da se odmori. Posle obroka bilo bi korisno prošetati.

Kasne i obilne večere – Preporučuje se laka večera, a može se i izostaviti. Ukoliko ste navikli da večerate, izaberite lako svarljive namirnice, dva do tri sata pre odlaska u krevet. Odlazite što ranije u krevet, naročito ako ste bolesni. Cilj je uspostaviti prirodnu, Bogom danu ravnotežu organizma. Ako želite ojačati imuni sistem pružite telu dovoljno sna, naročito onog preponoćnog. Dan iskoristite za aktivnosti, a noć za spavanje.

Nepravilnog kombinovanja hrane – Ne jesti voće i povrće u istom obroku, zato što povrće ima debelu ćelijsku opnu i sadrži mnogo celuloze, te zahteva duže varenje. Najbolje je da voće jedete posebno, pola sata pre glavnog jela (koje se sastoji od povrća), ili duže, u zavisnosti od toga koje voće jedete. Voće sa malim procentom vode (banane i suvo voće) duže se vare od voća koje sadrži puno vode. Ono možete jesti u istom obroku sa svim žitaricama, mahunarkama, orašastim plodovima, semenjem pa i sa povrćem koje sadrži ili veliki procenat vode (dinja, lubenica) ili sa masnim voćem (masline, avokada ). Hrana bogata energijom (žitarice) i voće koje sadrži puno vode ili ulja ne zahteva dugo varenje.

Štetnih namirnica – Sve proizvode životinjskog porekla, meso (naročito svinjsko), jaja, mlečne proizvode, puter, rafinisane proizvode (šećer, hleb i druga peciva od belog brašna, beli pirinač...), margarin, turšiju, sirće (čak i jabukovo), rafinisana biljna ulja, hranu koja sadrži štetne aditive i konzervanse, sodu bikarbonu, prašak za pecivo, kao i začine koji sadrže pojačivače ukusa treba eliminisati jer mogu biti promoteri bolesti, naročito proteini životinjskog porekla.

NAPOMENA: Malu količinu belog brašna možete mešati sa integralnim brašnom prilikom pripreme hleba i drugih peciva. Ovo se preporučuje ukoliko imate problema sa želucem, te ga pecivo od integralnih žitarica preopterećuje. Mali dodatak belog brašna učiniće da hleb bolje naraste i da se bolje ispeče. Nije zdravo jesti nedovoljno pečen (osušen) integralni hleb koji je ostao vlažan u sredini.

Slatkiša koji sadrže kakao, šećer, mleko Ne plašite se, ne morate se odreći slatkiša. Svi imamo potrebu za slatkim, ali ona treba biti zadovoljena na odgovarajući način. Koristite ječmeni slad, suvo voće, kakao zamenite mlevenim rogačem. Slatko treba konzumirati zajedno s vlaknima, koja će sprečiti naglo podizanje nivoa šećera u krvi. Sladite se zdravim poslasticama, izbegavajte industrijske slatkiše.

 

HRANA KOJU TREBA NABAVITI

VOĆE I POVRĆE Nabavite voće i povrće iz organskog uzgoja. Ukoliko to nije moguće, ono koje vam je dostupno temeljno operite.

ORAŠASTE PLODOVE Nabavite orahe, bademe, lešnike, pistaće, kesten, kokosov orah i druge vama dostupne orašaste plodove.

SEMENJE Nabavite susam, lan, semenke bundeve, suncokret i dr.

ŽITARICE Nabavite pšenicu, pirinač, ječam, ovas, proso, heljdu, raž, kukuruz, kinou i amarant.

HLEB OD INTEGRALNOG ZRNA Hrana koja se jede svaki dan, npr. hleb, ima mnogo više uticaja na naše zdravlje nego ona koju jedemo povremeno. Zato je potrebno da pažljivo biramo hleb, što nije uvek jednostavno. Nije lako pronaći hleb bez aditiva i emulgatora, pripremljen od celog zrna žitarica: češće je to obojeno belo brašno sa dodatkom semenki i mekinja. Sami možete mesiti hleb. Da biste sebi olakšali, ispecite veću količinu hleba, isecite ga i zamrznite ili investirajte u mini pekaru.

MAHUNARKE Koristite soju, pasulj, bob, grašak, sočivo, boraniju, lucerku, naut i kikiriki.

HLADNO CEĐENA ULJA Koristite maslinovo, suncokretovo, laneno, kukuruzno, susamovo, bundevino i dr. Ova ulja su veoma zdrava, ali neka od njih i veoma skupa. Za početak biće sasvim dovoljno da nabavite maslinovo i suncokretovo hladno ceđeno ulje. Suncokretovo ulje je najjeftinije. Najbolje je da hladno ceđena ulja dodajete u salate i već pripremljena jela (u slučaju čorbi i variva). Zbog nestabilnosti, izbegavajte prženje na hladno ceđenom ulju (izuzetak je ulje od grožđanih semenki i maslinovo).

LIMUN Umesto sirćeta za pripremanje salata koristite limun.

NERAFINISANU MORSKU SO Umesto obične, koristite morsku so, ali štedljivo. Morsku so je potrebno prethodno samleti.

BILJNA MLEKA Umesto mleka životinjskog porekla koristite biljna. Tako ne morate voditi računa o njihovom kombinovanju sa drugom hranom, što nije slučaj sa mlekom životinjskog porekla koje u neodgovarajućim kombinacijama može izazvati određene neželjene pojave.

NAPOMENA: Ukoliko iz ishrane eliminišete sve proizvode životinjskog porekla na duže vreme, biće vam potreban dodatak vitamina B12. Posle nekoliko godina iscrpljuju se rezerve ovog vitamina, te je neophodan njegov unos u vidu dodataka. Ukoliko je ishrana bez životinjskih proizvoda samo povremena dijeta, nije potrebno koristiti dodatak vitamina B12

SIROVE KLICE ILI IZDANKE Jesti što više sirove hrane, puno salate. U salate od povrća mogu se dodavati mlevene semenke, izdanci lucerke, različitih žitarica, semenki i mahunarki. Izdanci su značajni jer sadrže obilje enzima neophodnih za pravilno varenje hrane. Klijanjem se stvara mnogo više vitamina nego što seme sadrži u stanju mirovanja. Stvara se čak i vitamin C, takođe i vitamin E, koji se kuvanjem uništavaju. Izbegavajte kuvanje svega što se može sirovo pojesti, posebno voća i povrća. Mahunarke je neophodno kuvati ili proklijavati jer se na taj način uništavaju toksične supstance koje ove sadrže.

PIRINČANI ILI JEČMENI SLAD (MALTEKS), MED, SMEĐI ŠEĆER Za zaslađivanje hrane koristiti ječmeni ili pirinčani slad. Ukoliko koristite med, budite štedljivi u napicima(čajevi su bolji nezaslađeni. U kolače i druge poslastice možete stavljati i sušeno voće; u pite smeđi šećer. Ječmeni slad ili "malteks" je gusta, lepljiva masa tamnobraon boje i specifičnog mirisa. Da biste lakše upotrebili malteks malo ga zagrejte, da se otopi i lakše poveže sa drugim sastojcima. Sadrži vitamine B kompleksa, minerale i neke oligoelemente. Vrlo je koristan u suzbijanju kašlja, potpomaže iskašljavanje. Prilikom klijanja ječma nastaje enzim dijastaza, koji skrobna zrna pretvara u maltozu. Na našem tržištu se ovaj međuproizvod prodaje pod imenom malteks. Osobe koje imaju problema sa varenjem skroba iz brašna treba da jedu malteks jer sadrži velike količine fermenata dijastaze. Najčešće se koristi za pripremanje raznih peciva, pita, kolača, kremova.

SOJIN LECITIN Koristi se za pripremanje namaza i kolača.

MEŠAVINU SEMENKI Kako biste bili sigurni da je telo dobilo esencijalne masne kiseline i sve neophodne minerale, svakodnevno pojedite kašiku sledeće mešavine:

100 g sirovog susama,

100 g lana,

100 g sirove golice (oljuštenog bundevinog semena),

Pomešati sve sastojke i samleti mlinom za kafu. Čuvati u staklenoj tegli u frižideru.

ZAČINE I MEŠAVINE BEZ DODATIH POJAČIVAČA UKUSA.

KVALITETNO POSUĐE Uštedeće vam vreme i energiju jer hrana se brže priprema u kvalitetnom posuđu.

 

JOŠ NEKE NAVIKE I NAMIRNICE KOJIH SE TREBA OSLOBODITI

PRŽENJE HRANE: Izbegavajte dugo prženje hrane jer zagrevanjem ulja na visokoj temperaturi (u svim procesima sagorevanja) oslobađaju se slobodni radikali koji deluju kancerogeno. Za kraća prženja koristite maslinovo ulje, stabilnije je u odnosu na većinu drugih ulja.

ZAPRŠKU: Izbegavajte uobičajeni postupak zapržavanja variva. Jela zgušnjavajte tako što u malo vode razmutite integralno brašno, mlevenu slatku crvenu papriku i sipate u varivo. Ostavite da se kuva nekoliko minuta. Možete, a ne morate izostaviti mlevenu crvenu papriku.

ŠTETNE ZAČINE I POJAČIVAČE UKUSA I ADITIVE: Sami pripremite ili nabavite začine koji ne sadrže štetne aditive. Mada se na našem tržištu mogu naći takvi, najbolje je da sami pripremate dodatke jelima, jer industrijski sadrže hidrogenizovanu masnoću i štetne začine. Začini koji štetno deluju i koje treba eliminisati su: biber, cimet, karanfilić, kari, slačica, muskatni oraščić. Ovi začini nadražuju sluzokožu želuca i izazivaju druge poremećaje. Umesto njih koristite sledeće: beli luk, crni luk, peršun, mirođiju, lovor, kim, majčinu dušicu, origano, slatku crvenu papriku, čubar, celer, majoran, ruzmarin, susam, mentu, bosiljak, susamovu so, celerovu so, brašno od leblebije. Opširnije o začinima pogledati na strani ...

SLATKIŠE KOJI SADRŽE KAKAO, ŠEĆER I MLEKO ŽIVOTINJSKOG POREKLA: Svi imamo potrebu za slatkim, ali ona treba biti zadovoljena na što zdraviji način. Koristite med, ječmeni ili pirinčani slad, suvo voće, rogač, smeđi šećer i biljna mleka a izbegavajte kakao i čokoladu. Poslastice koje jedemo treba da sadrže vlakna jer ona sprečavaju naglo podizanje nivoa šećera u krvi. Izbegavajte industrijske slatkiše!

                                                                                                                 Piše Emeli Dožić

 

 

 

 
FacebookMySpaceTwitterDiggStumbleuponGoogle BookmarksLinkedin

Najnovije Vesti

Popularne Teme

Dobrodosli na Eden.rs

 

Copyright © 2010 Eden. All Rights Reserved.
Design: Minerva Plus!.