Imunoplex
Tinkture
Znakovi Pored Puta
Biljna Ishrana
Zdravlje i Sreca
Postanak
Ciscenje Organizma - OKP Paket
Imamo 60 gostiju na mreži
Home Clanci Clanci - Deca i porodica Agresija sa TV ekrana
Agresija sa TV ekrana
Agresija sa TV ekrana

Da li je televizija kriva za nasilno ponašanje mališana?

Sedmogodišnji dečak iz Novog Beograda, imitirajući scenu viđenu na televiziji, obesio je mlađu sestru za radijator u njihovom stanu, dok je majka bila u kupatilu. Objasnio je da su se igrali... Tim stručnjaka koji je posle ove tragedije radio sa dečakom zaključio je da on nije svestan da je ubio sestru, jer je "izmešao" film i stvarni život.

Ovaj slučaj, mada ekstreman, nije usamljen kod nas. Stručnjaci koji se

bave ovom problematikom tvrde da je porodica, potpuno razbijena, u trci za opstankom, vaspitanje deteta prepustila "magičnoj kutiji". Vrednosti su izmenjene, a nedostatak roditeljske pažnje dete je zamenilo idolima koji su uvek tu za njih - junacima iz filmova, serija, reklama...

Da li su onda Amerikanci u pravu kad televiziju nazivaju najkrvavijom bebisiterkom na svetu?

- Televizija može da podražava novi oblika ponašanja i podsticanje agresivnosti dece - tvrdi Smilja Rajković, psiholog i porodični terapeut u savetovalištu za decu i mlade beogradskog Doma zdravlja "Dr Milutin Ivković".

Ako dete gleda film neprimeren njegovom uzrastu, može da pobrka stvarnost sa maštom. To jest, dete razmišlja - ono što može onaj na televiziji mogu i ja - ako on može da leti, ako njega mogu da ubiju, pa da oživi... Tome su prvenstveno podložni mališani i zato treba da se ograniči šta i koliko dete može da gleda.

S druge strane, televizija može da bude i sredstvo oslobađanja od agresivnih impulsa. Da li će dete izabrati pozitivan ili negativan primer, zavisi od toga da li su sklona agresivnom i devijantnom ponašanju - tvrdi psiholog.

Televizija, objašnjava Rajkovićeva, kao vizuelno sredstvo masovnih komunikacija, deluje kao model za spoljašnji način ponašanja - zabave, odevanja, ukus…

Manje utiče na formiranje ideja i stavova. Ukoliko tv nudi neuljudnost, grubost, nizak nivo odgovornosti, nasilje, kod određenog broja dece javiće se intenzivne emocije, kao što su strah, bes, nemoć da se nešto promeni, nemir, nesanica.

- Dete i mlada osoba pod uticajem nesocijalizovanog ponašanja reaguje impulsivno i bez vlastite kontrole. Destruktivne tendencije mogu da ovladaju ličnošću ukoliko naiđu na pogodno tlo. Svest o vrednostima kod dece se gradi sistemom identifikacije sa roditeljima, i to u ranim godinama života.

Ono unosi u sebe njihove poglede na dobro, lepo, pošteno, odnosno na nepošteno, ružno, zabranjeno itd. I to postaje sastavni deo dečje ličnosti, i ono će se ponašati prema tome i u odsustvu roditelja.

U onoj meri, u kojoj je dete prepušteno da samo gleda različite sadržaje, bez komunikacija sa okolinom, može se reći da tv negativno utiče - kaže Rajkovićeva.

Osim što veliko interesovanje za tv smanjuje interesovanja dece za druženje, igru ili sport, dete se i pasivizira, uspavljuje mu se duh, a uspehe junaka sa tv doživljava kao svoje. Na taj dete način gube svest o realnim dešavanjima.

- Veoma je važno razviti kod dece kritičnost prema junacima i ponuđenim sadržajima. Pri tom je najbitnije saznati - šta im se to na njima dopada, da li bi prihvatili nekog drugog - smatra Rajkovićeva.

Odrastanje uz ratne poklike u svakodnevnim izveštajima sa ratišta, pa još začinjeno turbofolkom i zvezdama kriminala ima svoju cenu.

Naučni saradnik, Instituta za pedagoška istraživanja u Beogradu, Stevan Krnjajić, navodi da je televizija kod nas toliko moćna da je dovoljno samo pojavljivanje na ekranu, pa i ako je u pitanju višestruki ubica, postaće nekome idol.

- Deca u predškolskom uzrastu, koja provode najviše vremena uz televizijski program su i najpodložnija imitiranju. Televizija ima određenu društvenu vrednost koja je, i te kako bitna u našoj sredini.

U našim okolnostima deca su prepuštena komunikaciji sa predmetom (tv), a ne sa ljudima. Tako postaju depersonalizovane ličnosti nesposobne da se uključe u društveni život - objašnjava Krnjajić.

Posebnu opasnost predstavlja generacija koja je odrasla gledajući svakodnevno "rat uživo" na tv ekranima.

- Ubijanje, iskasapljena tela, raspirivanje međunacionalne mržnje bile su scene koje smo svi mi, a samim tim i naša deca gledali uz doručak, ručak i večeru.

Ako sociolozi budu u pravu, zahvaljujući tome, kroz nekoliko godina imaćemo takozvanu "urbanu gerilu" sastavljenu od dece koja su odrasla na takvim sadržajima, bez jasnih ciljeva....Pri tom, neće biti bitno iz kog socijalnom miljea dolaze, da li su njihove porodice bogate ili siromašne - navodi Krnjajić.

Nadežda Milenković, komunikolog, stručnjak za marketing i autor knjige "Kako najlakše upropastiti sopstveno dete" smatra da su poruke koje televizija šalje svojim programima krajnje bizarna.

- Ako samo pogledamo reklame, sve će nam biti jasno. Šta može dete da nauči i kakvu poruku da dobije ako vidi vršnjake, našminkane samo da bi, kao đavolčićći, reklamirala reklame. Ili, šta reći za spot o devojčici koja "njuška" omekšivač za rublje i čak se i navukla na njega?

I o njenom drugu iz školskog autobusa (koje inače svakog dana viđate na našim ulicama, zar ne?) koji ne "provaljuje" da mu je ona na kraju preotela džemper, nego nas naivno uverava kako njih dvoje razmenjuju garderobu (ali ne videsmo njega u njenoj haljinici).

Kad su još od malena takve seka-perse, onda ne treba da nas čudi to što posle, umesto da izvršavaju bračne obaveze, ostaju s pivom, ili, još gore - s devojkom razmenjuju recepte za pranje veša. Naravno, TV stanica ne brine kakvu će poruku reklama da pošalje. Neka o tome brinu oni koji reklame plaćaju.

Pa i televizije moraju od nečega da žive. Od reklama, na primer. U borbi za klijentelu TV stanice moraju i da se reklamiraju. Podaci o gledanosti uvek su dobar argument - ironično zaključuje Milenkovićeva.
"Glas javnosti", 8. novembar 2002. | B. Ristić

Preuzeto sa - b92.net
http://www.b92.net/info/vesti/pregled_stampe.php?yyyy=2002&mm=11&dd=08&nav_id=75159

 
FacebookMySpaceTwitterDiggStumbleuponGoogle BookmarksLinkedin

Najnovije Vesti

Popularne Teme

Dobrodosli na Eden.rs

 

Copyright © 2010 Eden. All Rights Reserved.
Design: Minerva Plus!.